Založit webové stránky nebo eShop
aktualizováno: 07.05.2011 23:26:39 

ZDRAVĚ ŽÍT A PŘITOM SI NĚCO PŘIVYDĚLAT

Vitamíny

                                         

                Prozdravi.cz

Vitamíny
Co jsou vitamíny?
Vitamíny jsou organické látky. Pro fungování lidského organismu jsou nepostradatelné. Přítomnost vitamínů v těle má vliv na normální fungování našeho organismu a jeho orgány. Tvoří základ našeho jídelníčku - společně s bílkovinami, sacharidy a tuky.

                                                             Jak dělíme vitamíny?                            Prozdravi.cz   

                                                                                                                                   

Vitamíny dělíme do dvou skupin.

rozpustné v tucích
rozpustné ve vodě

Vitamíny rozpustné v tucích jsou vitamíny A, D, E, K. Tyto vitamíny se ukládají v játrech a získáme je z potravy, která obsahuje živočišné nebo rostlinné tuky.
Vitamíny rozpustné ve vodě jsou vitamíny skupiny B, C a PP. Tyto vitamíny náš organismus spotřebovává přímo. Je důležité zajistit jejich pravidelný příjem.
Proč jíst vitamíny?
Příjem vitamínů byste neměli podceňovat. Nedostatek vitamínů může způsobit i vážné zdravotní komplikace. Braňte svůj organismus přírodní cestou. Vitamíny udržují metabolismus v rovnováze, správnou funkci našich orgánů a velký vliv mají i pro reprodukci.

 

Vitamín A (retinol) se nachází jen v potravinách živočišného původu.Vyskytuje se v játrech, másle i ostatních mléčných výrobcích, ve žloutku a tuku mořských ryb. Lidský organismus si umí vytvářet vitamín A i z provitamínu beta karoten. Při nedostatku vitamínu A vznikají choroby oční rohovky, šeroslepost, vysíchavost kůže, náchylnost k infekcím. Vitamín A ovlivňuje růst a vývoj dospívajících dětí.

Vitamín C (kyselina askorbová) je jedním z nejdůležitějších vitamínů.Dobře se rozpouští ve vodě.nejvíce vitamínu C je v čerstvých potravinách, v zelenině, ovoci a v bramborách.Vitamín C zvyšuje odolnost organismu proti infekčním chorobám.Podporuje hojení ran a má ochranný vliv na sliznici trávicího ústrojí.Z dlouho trvajícího nedostatku Vitamínu C vzniká těžké onemocnění, tzv. skorbut (kurděje), jež se však u nás již nevyskytuje.Přesto se však zejména na jaře a v zimě setkáváme s nedostatkem vitamínu C, a to proto, že čerstvých jeho zdrojů je málo a skladované potraviny mnoho vitamínů z původního obsahu ztratily. V tomto obdbí se byčejně objevuje známá jarní únava a hromadný výskyt nemocí horních cest dýchacích . Jarní únava se projevuje malátností, ospalostí a nízkou výkonností . Trpí-li organismus nedostatkem vitamínu C je obtížné léčit i běžná lehká onemocnění.

 Vitamín B1 (Thiamin) se nachází v rostliných a živočišných potravinách, i když jen v malém množství. Jeho hlavním zdrojem jsou obilniny, luštěniny, kvasnice, vnitřnosti a ryby. Nedostatek vitamínu B1 se projevuje pocitem únavy, nechutenstvím a zácpou.Jeho úplným nedostatkem vzniká těžké nervové onemocnění, tzv nemoc beri-beri. Čím je strava bohatší na sacharidy, tím více organismus vitamín B1 potřebuje, protže jeho prostřednictvím se uvolňuje ze sacharidů energie.tento vitamín je rozpustný ve vodě a kuchyňskou úpravou se neničí.
Vitamín B2 (Riboflavin) se vyskytuje v kvasnicích, ve vejcíh, ve vnitřnostech, mléku, mase jatečních zvířat, v zelenině a obilných klíčkách. Najdeme ho i v lipovém květu. Jeho nedostatek způsobuje chorobné změny sliznic hltanu a hrtanu, křehkost nehtů, chudokrevnost, choroby oční sítnice, trhlinky ústních koutků. Znehodnocuje se působením světla (ztráty až 70%).
Vitamín B3 (Niacin) bohatým zdrojem je celozrnná mouka, listová zelenina, houby a droždí .Hlavní funkcí niacinu je účast na získávání energie během metabolických přeměn sacharidů, tuků a bílkovin. Niacin je důležitý pro adekvátní vývoj a růst. V poslední době se dostává do popředí další funkce niacinu - ve formě nikotinamidu aktivně snižuje hladinu cholesterolu v krvi, čímž přispívá k prevenci kardiovaskulárních onemocnění. S klinickým projevem nedostatku niacinu, totiž onemocněním pelagra, se již prakticky nesetkáváme. Lehký nedostatek niacinu se projevuje mnoha nespecifickými symptomy, např. nespavostí, ztrátou chuti k jídlu, bolestivostí jazyka a sliznice ústní dutiny, atd .

Vitamín B5 (Kyselina pantotenová) obs. pšeničné otruby, hrách a zelenina Kyselina pantothenová (jako složka koenzymu A), hraje klíčovou roli v metabolických procesech organismu a tak se podílí na všech reakcích stavby a odbourávání buněk a tkání. Účastní se energetického využití mastných kyselin a je potřebná pro syntézu sterolů, např. cholesterolu, žlučových kyselin, provitaminu D a některých hormonů. Má význam při tvorbě protilátek a účastní se imunitních procesů. Kyselina pantothenová stimuluje obnovu kožních buněk, zklidňuje pleť a zabraňuje jejím zánětům a zarudnutí při jejím podráždění. Má také schopnost hydratovat a regenerovat narušené a poškozené vlasy.

Vitamín B6 (Piridoxin) nalezneme v kvasnicích, sóji, pšeničných klíčkách, ve vnitřnostech a drůbežích játrech.Stejně jako Vitamín B2 je citlivý na světlo.Vitamin B 6 se podílí především na metabolismu aminokyselin a na uvolňování energie konverzí glykogenu na glukózu. vitamin B 6 má preventivní a podpůrný účinek při léčbě nervových onemocnění, homocysteinurie, revmatických onemocnění a premenstruačního syndromu.

Vitamín B9 (kyselina listová) podporuje krevní tvorbu a vytváří v organismu antisklerotické látky. (Chotin) Je přítomen v v zeleném hrášku, v mladé cibulce, v zelí ,chlebě, kvasnicích a v hovězích ledvinách a játrech. Kyselina listová má důležitou roli v metabolismu aminokyselin, stavebních složek bílkovin, takže se podílí na prakticky všech růstových a vývojových procesech v organismu. Účastní se rovněž biosyntézy nukleových kyselin, molekul, které nesou genetickou informaci v buňce, a některých složek nervových tkání. Kyselina listová je také důležitá pro správný vývoj a optimální funkci nervového systému v embryonálním stádiu vývoje plodu.Nedostatek kyseliny listové v obecné populaci je poměrně častý a to i v průmyslově vyspělých zemích. Závažný je nedostatek kyseliny listové u žen fertilního věku, resp. u těhotných. Deficience tohoto vitaminu může způsobit defekt míšní trubice plodu a předčasné narození, příp. potrat.

Vitamín B12 (kyanokobalamin) je nezbytný k tvorbě červených krvinek. zdrojem vitaminu B 12 jsou pouze živočišné produkty, zejména vnitřnosti (játra, ledviny, srdce a mozek), mezi další zdroje patří ryby, vejce a mléčné produkty. Nedostatek vitaminu B 12 je vzácný. Setkáváme se s ním ale u veganů, lidí, kteří vyloučili ze své stravy veškeré živočišné produkty. U dětí, kojených veganskými matkami, se mohou v prvním roce života projevit neurologické a hematologické poruchy. Zvýšené množství vitaminu B 12 je doporučováno pro těhotné a kojící ženy.

Vitamín PP (nikotinamid) se obyčejně vyskytuje společně s ostatními vitamíny B. je to vlastně KYSELINA NIKOTINOVÁ, která chrání před kožní nemocí zvanou PELAGRA. Vznikají při ní změny kůže, na zažívacím ústrojí i na nervovém systému. Je v potravinách rostliného i živočišného původu.

 

Vitamín D ( ergokalciferol ) Vitamín D je v přírodě málo rozšířený, ale jeho provitamíny, vytvářejí se pod kůží těla prostřednictvím ultrafialového záření, jsou hojně zastoupené v rostlinách. Volný vitamín D obsahují houby, kvasnice, rajčata, kakao, kokos a datle. Vyskytuje se i v mléku, rybím tuku a ve vejcích. Vitamín D je pro lidský organismus nenahrditelný, podporuje stavbu kostry, regujuje výměnu fosforu a vápníku v kostech, čímž se zabespečuje správný vývoj a růst dětské kostry a zubů. Nedostatek vitamínu D způsobuje změny a často až deformace páteře, pánve a končetin. Jeho výhodou je že se původní hodnota kuchyňskou úpravou neztrácí.
 
Vitamín E ( tokoferol ) se v malém množství vyskytuje v obilních klíčcích, v rosliných olejích, ve žloudku, v sádle, ve vnitřnostech, v mase, a mléce. přímo působí na růst, podporuje hojení ran a jeho nedostatek snižuje plodnost. Regujuje i přeměnu tuků a sacharidů zejména při svalové činnosti. Vitamín E se ničí oxidací a působením světla se rozkládá.
 
Vitamín K ( fytomenadion ) se vyskytuje ve špenátě, hlávkovém zelí, ve vepřových játrech, v rajčatech, v šípkách, v mrkvi a červené řepě.jeho nedostatek snižuje sraženlivost krve po zraněních. Používá se při nedostatku vitaminu K vlivem jeho špatného vstřebávání z potravy nebo při nedostatečné výživě. Hlavní užití vitaminu K je při profylaxi nebo léčbě poruch krevní srážlivosti, u nemocných se špatným příjmem tuku, při zamezení odtoku žluče nebo při onemocnění jater. Lze ho použít jako protijedu u lidí, kteří byli předávkováni perorálně používanými protisrážlivými přípravky. Vitamin K se podává také při dlouhodobé terapii léků ze skupiny antibiotik, sulfonamidů, léků s obsahem kyseliny salicylové a jejích derivátů.
 
TOPlist
Všude na kole Všude na koleWeb Katalog

Levný nocleh. - Velmi levná dovolená nebo prázdniny.

Krasa.cz Parfemy.cz Prozdravi.cz
Prozdravi.cz Hodinky.cz Sperky.cz NakupniCentrum.cz Ziskejte penize za prijem emailu a SMS od ceske spolecnosti Portál, katalog a vyhledávač internetových stránek
CYKLOBANDA.com Pneu e-shop - pneumatiky Katalog ikon a webů Pro zdraví, krásu i domácnost Výměna odkazů, ikonek a bannerů Stazie.info - web nejen o výdělku Teď je čas darovat krev
Sinclair ZX Spectrum - 8bitová legenda Vítejte u Tichošlápka v Jeseníkách Webmix - foto příroda, Náchodsko Toplink - katalog odkazů Vandalusie KdeJe - internetový portál
Top banner. Nejlepší bannery
www.uvodnik.cz volny-cas Katalog web stránek Webatlas.cz CEDULE.net katalog www Top stránky MLM + ZDRAVÍ,CYKLISTIKA suprklikacky.cz
Všude na kole ikonka ikonka ikonka Všude na kole